Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A program fellazítja a hagyományos tanórai kereteket; a pedagógusok a napi, heti, havi tanulási rendet a gyermekek szükségleteihez, a feldolgozandó témákhoz és egyéb aktualitásokhoz alkalmazkodva alakítják.

Néhány alapvető szokás keretezi a napot, hetet s a tevékenységeket.

Érkezéskor a gyerekeket az ún. reggeli kihívás fogadja, amelynek célja egyrészt ráhangolni a gyerekeket a munkára, másrészt értelmes, érdekes tevékenységgel kitölteni az egyébként nem éppen izgalmas várakozási időt. A reggeli kihívás együttműködést vagy egyéni megoldást igénylő érdekes, izgalmas feladat, játék, rejtvény.

A nap keretét a reggeli beszélgetőkör és a délutáni záró, élménymegosztó beszélgetés adja.

 A beszélgetések célja sokrétű: segít a közösség, a szociális készségek alakításában, az egymásrafigyelés, az empátia, a tolerancia, a közös szabályalkotás, a kommunikációs készség és a különböző társadalmi, viselkedési és illemszabályok megtanulásában. Rendszerességük közösségi hagyományokat teremt.

 A tanulási idő, a tanítási órák, csoportfoglalkozások, blokkok időtartamait a gyerekek állapota, figyelmük időtartama, a feladatok, tevékenységek jellege alapján a tanító határozza meg. A nap folyamán a nagyobb koncentrációt igénylő tevékenységek és a mozgásos, kisebb figyelmet igénylő tevékenységek felváltva jelennek meg. A napi időbeosztást naponta felírják egy erre a célra rendszeresített táblára, a heti életrend, programok plakáton kerülnek a falra.

 A Lépésről lépésre program szerint tanuló gyerekek egyik legkedvesebb szokása, hogy valamennyi osztálynak és csoportnak van egy választott kabala figurája. Ő az csoport tagja, s minden hétvégén másik családhoz megy vendégségbe. A család kiválasztásának módját a gyerekek és a pedagógus közösen döntik el. A kabala figura vendégség alatti élményeit egy naplóba jegyzik fel. Eleinte – amíg a gyermekek nem tudnak írni – a szülők vezetik a naplót, majd a gyerekek. A kabala és naplója számtalan nevelési lehetőséget hordoz. A család bevonásának, az óvoda, iskola és a család értékrendje közötti kapcsolat alakításának egyik fontos eszköze.